Swipe horisontalt for at se alle emner
Administrative bestemmelser (§ 1 - § 47)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Vejledning i kommunernes stikprøvekontrol i tilgængelighed
Vejledningen er for overskuelighedens og forståelsens skyld inddelt i faser.
I 1. fase af stikprøvekontrollen skal kommunen vurdere, om omfanget af dokumentationen er tilstrækkelig.
Når ansøger færdigmelder byggesagen skal kommunen, jf. bygningsreglementet8, kontrollere, om ansøger har indsendt dokumentation for overholdelse af de bestemmelser i bygningsreglementet, der er relevante i byggetilladelsen, inden kommunen kan give en ibrugtagningstilladelse. Stikprøvekontrollen indeholder en tilsvarende kontrol af omfanget af dokumentationen for at sikre et tilstrækkeligt udgangspunkt for en kvalificeret vurdering af dokumentationen i stikprøvekontrollens 2. fase, se afsnit 1.2 i indeværende vejledning samt Vejledning om byggesagsbehandling efter BR18.
Derefter tager kommunen endeligt stilling til, hvorvidt omfanget af dokumentationen er i orden, eller om der mangler dokumentation. Hvis der mangler dokumentation, eller der burde have været ansøgt om dispensation, vil der være tale om en formel mangel. Senere i kontrollen, vil der være tale om en materiel mangel, hvis bestemmelserne ikke er efterlevet i de dokumenterede løsninger.
Anbefaling til dokumentation
Det er ansøgers opgave selv at vurdere, hvorledes byggeprojektet dokumenteres. For at imødekomme, at ansøger får indsendt den rette dokumentation fra start angående ligeværdig adgang og indretning, kan kommunen i en eventuel forhåndsdialog anbefale ansøger at være opmærksom på følgende temaer:
• Byggeriets idé
• Brugerkarakteristik
• Hvorledes bygningen understøtter bevægelse frem til, ind i og frem til bygningens funktioner
• Funktionalitet og brugsværdi – konkrete løsninger
Tabel 2. uddyber de enkelte temaer. En kombination af tekst, tegninger, diagrammer og oversigtsplaner anbefales til udarbejdelse af beskrivelserne, som tilsammen danner den samlede dokumentation.
Tema | Anbefaling til dokumentation |
Byggeriets idé | En beskrivelse af, hvordan intentionen om ligeværdighed i adgangsforhold og indretning i bygningsreglementets bestemmelser er tolket og indarbejdet i byggeprojektet på et overordnet niveau. Det gælder f.eks. principper for placering af bygning på grunden, disponering af bygning og way-finding. Det betyder, at sammenhængen mellem intentionen og det, som er bygget, dokumenteres. |
Brugerkarakteristik | En karakteristik af brugergruppens sammensætning ift. bygningens anvendelse og funktion og en beskrivelse af, hvordan brugernes behov er indarbejdet i byggeriets idé. |
Hvorledes bygningen understøtter bevægelse frem til, ind i og gennem bygningen frem til bygningens funktioner |
|
|
|
Tabel 2.: Anbefaling om dokumentation og dens indhold.
I en eventuel forhåndsdialog mellem ansøger og kommune kan specifikationer omkring dokumentationen, og i hvilket format den skal afleveres, drøftes og aftales.
8) Bygningsreglementet, kap. 1, § 43, stk. 2