Swipe horisontalt for at se alle emner
Administrative bestemmelser (§ 1 - § 47)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Spørgsmål og svar
Skal der anvendes en certificeret rådgiver i lovliggørelsessager, hvor byggeriet er opført eller ombygget på et tidspunkt, hvor kommunen kunne foretage teknisk sagsbehandling? (30-09-2020)
I en sag, hvor der er konstateret et ulovligt forhold, skal kommunalbestyrelsen tage udgangspunkt i de formelle bestemmelser, der er gældende på lovliggørelsestidspunktet, når det skal vurderes, i hvilket omfang det ulovlige forhold skal byggesagsbehandles.
De formelle bestemmelser fremgår af kap. 1 i bygningsreglementet om de administrative bestemmelser.
Det betyder, at kommunerne i forbindelse med en lovliggørelse ikke længere skal foretage teknisk byggesagsbehandling af brand- og konstruktionsforholdene, hvis byggeriet efter de formelle administrative regler på lovliggørelsestidspunktet skal indplaceres i en konstruktions- og/eller brandklasse, hvor der er krav om anvendelse af en certificeret rådgiver. I stedet skal der tilknyttes en certificeret rådgiver, der skal indsende dokumentation for, at konstruktions- og/eller brandkravene er overholdt.
I den situation, hvor en ansøger mener at overholde de materielle krav på opførelsestidspunktet, er udgangspunktet, at der skal indsendes oplysninger herom i overensstemmelse med BR18, §§ 10-11, samt dokumentation for, at byggeriet overholder dagældende reglement, i overensstemmelse med BR18, § 40.
Der kan i øvrigt henvises til vejledning om lovliggørelse af ulovligt byggeri:
https://bygningsreglementet.dk/Administrative-bestemmelser/BRV/Vejledning-om-lovliggorelse