Swipe horisontalt for at se alle emner

Bygningsreglementets vejledning om legepladser mv.

Fold alle ud

Legepladser mv. er, udover kravet om byggetilladelse, også omfattet af kravet om færdigmelding, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 40, stk. 1.

Ved ansøgning om byggetilladelse skal ansøgningen indeholde de oplysninger, der er nævnt i bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 10, stk. 1, bl.a. oplysninger om forhold vedrørende kapitel 8 om byggeret og helhedsvurdering og kapitel 20 om ubebyggede arealer ved bebyggelse.

Der kan dog i et konkret tilfælde være tale om et legepladsredskab mv., der, f.eks. på grund af legepladsredskabets størrelse, omfang eller udformning m.m. medfører, at det konkrete legepladsredskab også vil være omfattet af andre bestemmelser i bygningsreglementet udover kapitel 16 om legepladser mv., herunder f.eks. kapitel 5 om brand og kapitel 15 om konstruktioner.

Det er kommunalbestyrelsen der som bygningsmyndighed vurderer, hvilke bestemmelser i bygningsreglementet det konkrete legepladsredskab er omfattet af. Dog skal det allerede i ansøgningen om byggetilladelse erklæres af ansøger, hvilke af bygningsreglementets tekniske forhold byggearbejdet er omfattet af, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 10, stk. 1. Kommunalbestyrelsen kan herefter forlange supplerende dokumentation til belysning af byggearbejdets karakter og omfang, såfremt det skønnes nødvendigt, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 10, stk. 2. Afklaringen om tekniske forhold kan med fordel også ske i en forhåndsdialog.

Såfremt det vurderes, at legepladsredskabet mv. også er omfattet af forhold i kapitel 5 om brand og/eller kapitel 15 om konstruktioner, skal legepladsredskabet herefter indplaceres i en brandklasse og/eller konstruktionsklasse. Bemærk, at legepladsredskaber godt kan være omfattet af kapitel 5 om brand uden af være omfattet af kapitel 15 om konstruktioner og omvendt.

Legepladsredskaber mv. kan som udgangspunkt indplaceres i brandklasse 3 eller 4, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 27 § 493. Årsagen til denne indplacering er, at der ikke forefindes præaccepterede løsninger for legepladsredskaber, hvilket er et krav for indplacering i brandklasse 1 og 2. Legepladsredskabet kan derfor byggesagsbehandles efter bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 28 - § 29 om byggesagsbehandling i brandklasse 2-4 indtil 31. december 2019. Da der i disse tilfælde vil ske byggesagsbehandling af brandforholdene, er der ikke behov for nærmere indplacering af byggeriet i brandklasse 3-4, ligesom der heller ikke er krav om brug af en tredjepartskontrollant for brandforholdene, da der ikke skal tilknyttes en certificeret brandrådgiver.

Legepladsredskaber mv. kan indplaceres i konstruktionsklasse 1-4, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 26, § 489. Såfremt legepladsredskabet mv. ikke indplaceres i konstruktionsklasse 1, kan det derfor byggesagsbehandles efter bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 24 - § 27 om byggesagsbehandling i konstruktionsklasse 2-4 indtil 31. december 2019. Da der i disse tilfælde vil ske byggesagsbehandling af konstruktionsforholdene, er der ikke behov for nærmere indplacering af byggeriet i konstruktionsklasse 2-4, ligesom der heller ikke er krav om brug af en tredjepartskontrollant for konstruktionsforholdene, da der ikke skal tilknyttes en certificeret statiker.

Bemærk, at indplacering i brand- og konstruktionsklasser er uafhængig af hinanden.

Byggesager, hvor der er meddelt ibrugtagningstilladelse til legepladsredskaber, er omfattet af stikprøvekontrollen, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 46, stk. 1. Bemærk dog, at der i en stikprøvekontrol, hvor legepladsredskabet er indplaceret i brandklasse 2-4 og/eller konstruktionsklasse 2-4, ikke skal påses legepladsredskabets overensstemmelse med kapitel 5 om brand og/eller kapitel 5 om konstruktioner, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 46, stk. 3 og 4.”

Såfremt der sker genanvendelse af tidligere benyttede redskaber, skal disse (såfremt de flyttes) sagsbehandles på lige fod med de nye redskaber, da der i så fald er tale om en nyopførsel af legepladsen. Der skal således ske en konkret vurdering af, hvorvidt disse opfylder de krav, bestemmelserne tilsigter at varetage.