Swipe horisontalt for at se alle emner
Andre vejledninger
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Spørgsmål og svar om certificeringsordningen
Styrelsen har sammen med branchen vurderet, at der er behov for en overgangsperiode på konstruktionsområdet på seks måneder, hvor det er valgfrit, om man vil bruge en statiker, som er certificeret, eller en statiker, som er anerkendt efter den hidtidige ordning. I denne overgangsperiode kan der således enten tilknyttes en certificeret statiker eller en anerkendt statiker til byggerier i konstruktionsklasse KK2-KK4.
Overgangsperioden vil minimere risikoen for ”flaskehals” i byggesagerne som følge af mangel på certificerede statiker samtidig med, at sikkerhedsniveauet fastholdes.
Den 1. januar 2020 afskaffes den kommunale sagsbehandling af de brand- og konstruktionstekniske forhold, og certificeringsordningen indføres som en obligatorisk del af et byggeprojekt. Det betyder, at man ikke længere kan få teknisk byggesagsbehandling i kommunen.
Dette gælder dog ikke midlertidige arrangementer som fx markeder, byfester, festivaler og lignende, midlertidige overnatninger, og arrangementer i eksisterende forsamlingslokaler, hvor man fortsat vil kunne vælge mellem teknisk byggesagsbehandling hos kommunen og en certificeret rådgiver.
Derudover gælder der en overgangsordning på konstruktionsområdet frem til 1. juli 2020, hvor det er valgfrit, om man vil bruge en statiker, som er certificeret, eller en statiker, som er anerkendt efter den hidtidige ordning.
Det er ikke alle opgaver i et projekt, som behøver at blive udført af en certificeret brandrådgiver eller statiker.
Der skal kun tilknyttes én certificerede brandrådgiver og/eller statiker for hvert byggeri. Den certificerede rådgiver kan få assistance fra andre eller uddelegere opgaver.
På konstruktionsområdet opdeles et byggeri i en række konstruktionsafsnit, og f.eks. trapper og de enkelte konstruktionsafsnit kan projekteres af forskellige rådgivere. Det er ikke et krav, at de rådgivere, der kun projekterer et eller flere konstruktionsafsnit, skal have en certificeret statiker tilknyttet. Det betyder, at en aktør, f.eks. en smedevirksomhed eller betonelementleverandør, der skal levere et konstruktionsafsnit af en given type, ikke skal have en certificeret statiker tilknyttet. Derfor vil der være mange statikere, der deltager i et byggeri, som ikke skal være certificererede, ligesom der i dag er mange statikere, der ikke er anerkendte.
På brandområdet er der to certificeringsorganer, der kan certificere brandrådgivere.
På konstruktionsområdet er der to certificeringsorganer, der kan certificere statikere.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udarbejdet en lang række vejledninger relateret til certificeringsordningen for dokumentation af tekniske forhold i bygningsreglementet.
Vejledningerne uddyber kravene til, hvad der anses som nødvendigt for, at et projekt er strækkeligt dokumenteret. Vejledningerne er præciseringer af eksisterende vejledninger samt beskrivelser af, hvad der allerede bør være almindelig praksis. Derudover er der udarbejdet vejledninger, som detaljeret beskriver, f.eks. hvordan et byggeri kan brandsikres, så kravene i bygningsreglementet er opfyldt.
Den samlede oversigt over bygningsreglementets vejledninger kan findes her.
Formål med den årlige kontrol er, at certificeringsorganet vurderer, om den certificerede har virket tilfredsstillende, jf. BR18, kapitel 32 og 33 eller som brandrådgiver jf. BR18, kapitel 32 og 34 på det konkrete projekt, så det er sandsynliggjort, at projektet overholder bygningsreglementets sikkerhedskrav til bærende konstruktioner eller brandforhold. Ved certificeringsorganets bedømmelse er det den certificeredes virke, og ikke projektet, der bedømmes, men intentionen er, at såfremt certificeringsorganet konstaterer, at resultatet af kontrollen af den certificeredes virke er tilfredsstillende, sandsynliggør dette, at projektet overholder bygningsreglementets sikkerhedskrav til bærende konstruktioner eller brandforhold.
Certificerede rådgivere, der er certificeret til klasse 2-4 samt tredjepartskontrol, skal have deres virke kontrolleret hvert år. Intervallet for den årlige kontrol regnes fra datoen for den seneste årlige kontrol.
Kontrollen foretages på baggrund af minimum ét af certificeringsorganet udvalgt projekt, som den certificerede har virket på, uafhængigt af hvilken klasse projektet er indplaceret i. Der udtages et projekt for hvert 10. projekter til kontrol.
Certificeringsorganet udtager projekterne på baggrund af den oversigt over projekter, der er meddelt ibrugtagningstilladelse, som den certificerede har sendt til certificeringsorganet det seneste år, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 29, stk. 1. Certificeringsorganet udarbejder procedure for hvorledes projekter udtages. Såfremt den certificerede i det forløbne år ikke har virket på projekter, hvor der er meddelt ibrugtagningstilladelse, foretages der ikke en årlig kontrol af den certificerendes virke.
Når certificeringsorganet har udvalgt et eller flere projekter skal dette meddeles skriftligt til den certificerede, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 9. Den certificerede skal herefter inden for en frist på fire uger fremsende den ønskede dokumentation. Såfremt den certificerede ikke umiddelbart har adgang til det udvalgte projekts dokumentation, kan den certificerede evt. via bygningsmyndigheden fremskaffe den ønskede dokumentation.
Bedømmelsen skal foretages af mindst to faglige bedømmere, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 8, stk. 1. Ved bedømmelse af certificerede, der virker i klasse 2, kan bedømmelsen dog foretages af én faglig bedømmer, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 8, stk. 2.
Bedømmelsen omfatter som minimum:
- En kontrol af start- og sluterklæringen for at bedømme om start- og sluterklæringen opfylder sit formål f.eks. en bedømmelse af følgende forhold:
• Overensstemmelse mellem start- og sluterklæring.
• Håndtering af eventuelle afvigelser/uenighed fundet ved tredjepartkontrol
• Om dokumentation udgør et samlet hele, og kan anvendes til at godtgøre, at bygningsreglementets sikkerhedskrav til bærende konstruktioner eller brandforhold er overholdt. - En kontrol af om den certificerede har deltaget i tilstrækkelig grad i projektet, f.eks. som følger:
• Omfang af de ydelser som den certificerede selv har udarbejdet eller kontrolleret.
• Kontrol af oplistning af de opgaver som den certificerede har uddelegeret og den certificeredes proces for kontrol heraf, og
• Styring af kvaliteten af det uddelegerede, herunder vurdering af kompetencer. - En kontrol af den samlede kontrolplan f.eks. som følger:
• Udpegning af fokuspunkter som er væsentlige for byggeriets sikkerhed.
• Valg af kontroltyper og kontrolniveau.
• Håndtering af eventuelle afvigelser og ændringer i projektet.
Bedømmelsen skal dokumenteres skriftligt i en bedømmelsesrapport.
Såfremt certificeringsorganet på baggrund af den årlige kontrol vurderer, at den certificerede ikke har virket tilfredsstillende, kan certificeringsorganet påse, om betingelserne for opretholdelse af certificering er til stede, jf. § 30.
Formål med recertificeringen er, at certificeringsorganet kontroller, at den certificerede fortsat opfylder kravene til kvalifikationer og kompetencer svarende til førstegangscertificeringen samt løbende har ajourført sine kvalifikationer og kompetencer jf. certificeringsbekendtgørelsen §§ 17 og 24.
Ved certificeringsorganets bedømmelse er det den certificeredes kvalifikationer og kompetencer, der bedømmes. Intentionen er at konstaterer, at den certificeredes kvalifikationer og kompetencer er tilfredsstillende, så at det sandsynliggør, at den certificerede virke sikrer, at bygningsreglementets sikkerhedskrav til bærende konstruktioner eller brandforhold overholdes.
Certificerede rådgivere, der er certificeret til klasse 2-4 samt tredjepartskontrol og ønsker at opretholde deres certificering, skal hvert femte år recertificeres. Intervallet for recertificeringen regnes fra datoen fra førstegangscertificering eller seneste recertificering.
Recertificeringen foretages på baggrund af et projekt udtaget af certificeringsorganet, og bedømmelsen foretages af den del af projektets dokumentation, som den certificerede har udfærdiget. Det er en betingelse, at den certificeredes kvalifikationer og kompetencer kontrolleres ved et projekt, hvor den certificerede har virket i den højeste klasse, som denne er certificeret til.
Certificeringsorganet udtager et projekt, som certificeringsorganet har fundet egnet til bedømmelse og hvortil, der er meddelt ibrugtagningstilladelse, på baggrund af de oversigter over projekter, som den certificerede årligt har sendt til certificeringsorganet gennem de forudgående 5 år, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 29, stk. 1.
Når certificeringsorganet har udvalgt et projekt, skal dette meddeles skriftligt til den certificerede, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 9. Den certificerede skal herefter inden for en frist på fire uger fremsende den ønskede dokumentation. Såfremt den certificerede ikke umiddelbart har adgang til det udvalgte projekts dokumentation, kan den certificerede evt. via bygningsmyndigheden fremskaffe den ønskede dokumentation.
Certificeringsorganet skal indkalde den certificerede til en mundtlig præsentation, hvor den certificerede kan redegøre for, at der er opnået forståelse for projektets væsentlige forhold, og at den certificerede løbende har ajourført sine kvalifikationer og opretholdt sine kompetencer.
Bedømmelsen skal foretages af mindst to faglige bedømmere, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 7, stk. 1. Ved bedømmelse af certificerede, der virker i klasse 2, kan bedømmelsen dog foretages af én faglig bedømmer, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 7, stk. 5.
Bedømmelsen omfatter som minimum:
- En kontrol af den certificeredes kvalifikationer og kompetencer svarende til en førstegangscertificering i den pågældende klasse for at sikre, at den certificerede stadig har de rette kvalifikationer og kompetencer og i den 5–årige periode har opretholdt og anvendt disse f.eks. som følger:
• Dokumentation for erfaring svarende til en førstegangscertificering.
• Projektgranskning af et projekt svarende til en førstegangscertificering.
• Dokumentation for kompetencer svarende til en førstegangscertificering. - En kontrol af at den certificerede i den 5–årige periode løbende har ajourført sine kvalifikationer og kompetencer for så vidt angår lovgivning med tilhørende vejledninger og standarder inden for det relevante fagområde f.eks. som følger:
• Dokumentation for efteruddannelse suppleret med den mundtlige præsentation.
Bedømmelsen skal dokumenteres skriftligt i en bedømmelsesrapport.
Såfremt certificeringsorganet på baggrund af recertificering vurderer, at den certificerede ikke opfylder kravene til kvalifikationer og kompetencer, kan certificeringsorganet påse, om betingelserne for opretholdelse af certificering er til stede, jf. § 30.
En statiker og brandrådgiver, der er certificeret jf. bekendtgørelse om certificeringsordninger for dokumentation af tekniske forhold i bygningsreglementet (certificeringsbekendtgørelsen) bliver løbende kontrolleret af det certificeringsorgan, som har certificeret vedkommende.
Certificeringsorganet kan fratage en certificeret statiker eller brandrådgiver deres certificering (jf. certificeringsbekendtgørelsen § 38), såfremt certificeringsorganet fx i forbindelse med den årlige kontrol af den certificeredes virke eller ved en konkret anmeldelse af den certificerede finder, at
- Den certificerede statiker eller brandrådgiver ikke inden for en af certificeringsorganet fastsat frist kan dokumentere, at betingelserne for certificering er opfyldt.
- Certificeringsorganet på baggrund af den udførte kontrol ikke finder, at den certificerede statiker eller brandrådgiver lever op til betingelserne for certificering.
- Certificeringsorganet finder, at den certificerede statiker eller brandrådgiver ikke virker i overensstemmelse med krav til certificeret statiker og brandrådgivers virke, jf. BR18, kapitel 32-34.
- Certificeringsorganet finder, at den certificerede statiker eller brandrådgiver på anden vis ikke opfylder betingelserne i denne bekendtgørelse.
Såfremt et certificeringsorgan fratager en certificeret statiker eller brandrådgiver dennes certificering, orienterer certificeringsorganet kommunalbestyrelsen i de kommuner, hvor den certificerede har virket som certificeret statiker eller brandrådgiver. Orienteringen sker på baggrund af den liste vedkommende årligt indsender til certificeringsorganet over projekter, hvorpå vedkommende arbejder eller har arbejdet som certificeret det seneste år.
Hvorvidt en certificeret rådgiver er forpligtet til at orientere nuværende og tidligere kunder om en frataget certificering reguleres ikke i byggelovgivningen, men kan være en del af den privatretlige aftale, der er indgået med den certificerede rådgiver i forbindelse med konkrete byggeprojekter.
Byggesag med byggetilladelse
Såfremt en certificeret statiker eller brandrådgiver får frataget sin certificering, mens vedkommende virker som certificeret på en igangværende byggesag, hvortil der er givet byggetilladelse, skal bygningsejer udpege en ny certificeret statiker eller brandrådgiver, der er certificeret til at kunne virke i den klasse, som projektet er indplaceret i jf. byggetilladelsen.
Bygningsejer skal iht. BR18, § 37 oplyse kommunalbestyrelsen om udpegning af ny certificeret statiker eller brandrådgiver samt indsende dokumentation herfor i form af kopi af den udpegende certificerede statiker eller brandrådgivers certifikat.
Såfremt forudsætningerne for byggetilladelsen ikke længere er tilstede, skal bygningsejer iht. BR18, § 37, stk. 2, oplyse kommunalbestyrelsen herom.
Projektet overdrages (jf. BR18, § 544, stk. 3 eller § 551, stk. 3) til den nye udpegede certificeret statiker eller brandrådgiver.
Dette betyder i praksis, at den nye certificerede statiker eller brandrådgiver, der overtager projektet skal foretage en maksimal (MAX) kontrol af den dokumentation, der overdrages, svarende til virket for certificeret statiker eller brandrådgiver som kontrollant, idet der ikke kan foreligge en gyldig overdragelseserklæring fra den overdragende certificerede statiker eller brandrådgiver (jf. BR18, § 544, stk. 1 eller § 551 stk. 1), da denne ikke længere er certificeret.
Byggesag med ibrugtagningstilladelse
Såfremt en certificeret statiker eller brandrådgiver får frataget sin certificering, kan der være projekter, hvor vedkommende har virket som certificeret inden for det seneste år og som allerede har fået en ibrugtagningstilladelse.
Kommunen vil tillige for sådanne projekter blive orienteret af certificeringsorganet, om at den certificerede statiker eller brandrådgiver, der har virket på disse projekter, har fået frataget sin certificering. Kommunen vil i sådanne tilfælde ikke få oplyst årsagen hertil.
For sådanne projekter vil det være op til den enkelte kommune at afgøre om og i evt. hvilket omfang der skal ageres.
Såfremt kommunen for sådanne projekter finder forhold, der ikke overholder bygningsreglementets krav skal kommunen sørge for at lovliggøre byggeriet. Der henvises til bygningsreglementets vejledning om lovliggørelse af ulovligt byggeri.