Swipe horisontalt for at se alle emner
Legepladser mv. (§ 358 - § 367)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Bygningsreglementets vejledning om legepladser mv.
Legepladsredskaber og -underlag, motionsredskaber i det fri, skateboardbaner og lignende på legepladser betragtes som faste konstruktioner i byggelovens forstand. Bygningsreglementet 2018, kap. 16 og denne vejledning omfatter kun offentligt tilgængelige legepladsredskaber mv.
Kapitel 16 om legepladser mv omfatter ligeledes f.eks. byggelegepladser, frit tilgængeligt multisportsudstyr og parkourredskaber, der er offentligt tilgængelige.
Bygningsejer kan vælge, at legepladsredskaber mv, der ikke er offentligt tilgængelige skal følge samme krav, der stilles til offentligt tilgængelige legepladser, dette er dog ikke et krav. Bemærk ydermere, at der kan gælde andre regler for legepladsredskaber mv., der ikke er offentligt tilgængelige.
Legepladsredskaber mv. der er offentligt tilgængelige, er ikke nævnt i begrænsningerne i bygningsreglements anvendelsesområde §§ 4-6, og er derfor omfattet af kravet om byggetilladelse fra kommunalbestyrelsen.
Hvorvidt et legepladsredskab skal byggesagsbehandles, beror således på, om legepladsredskabet er offentligt tilgængeligt.
Følgende betragtes som offentligt tilgængeligt:
- Legepladsredskaber mv., hvor offentligheden i almindelighed har adgang
- Legepladsredskaber mv., hvor en ikke-begrænset kreds af personer har adgang til legepladsen
- Legepladsredskaber mv. i blandt andet offentlige skoler og børneinstitutioner, uanset om det område, hvorpå legepladsen eller -redskabet er placeret, er aflåst uden for institutionens åbningstid.
Følgende betragtes ikke som offentligt tilgængeligt
- Legepladsredskaber mv. på aflåste arealer, hvis det alene er en afgrænset kreds af personer, der har adgang til arealet (undtagen blandt andet offentlige skoler og børneinstitutioner)
- Legepladsredskaber mv, der er beliggende på privat grund, og hvor benyttelse kun er forbeholdt og muliggjort for en grundejer eller afgrænset ejerkreds, fx legepladser mv. i private haver.
Ovenstående lister er eksempler og er ikke udtømmende
Legepladsredskaber mv., der ikke betragtes som offentligt tilgængelige skal være afgrænset på en sådan måde, at det derved er tilkendegivet, at de ikke er offentligt tilgængelige. Bygningsreglementet skelner ikke mellem forskellige ejerforhold, og der skelnes således heller ikke mellem om f.eks. en ”afgrænset kreds er personer” er boligejere eller –lejere.
Legepladser mv. er, udover kravet om byggetilladelse, også omfattet af kravet om færdigmelding, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 40, stk. 1.
Ved ansøgning om byggetilladelse skal ansøgningen indeholde de oplysninger, der er nævnt i bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 10, stk. 1, bl.a. oplysninger om forhold vedrørende kapitel 8 om byggeret og helhedsvurdering og kapitel 20 om ubebyggede arealer ved bebyggelse.
Der kan dog i et konkret tilfælde være tale om et legepladsredskab mv., der, f.eks. på grund af legepladsredskabets størrelse, omfang eller udformning m.m. medfører, at det konkrete legepladsredskab også vil være omfattet af andre bestemmelser i bygningsreglementet udover kapitel 16 om legepladser mv., herunder f.eks. kapitel 5 om brand og kapitel 15 om konstruktioner.
Det er kommunalbestyrelsen der som bygningsmyndighed vurderer, hvilke bestemmelser i bygningsreglementet det konkrete legepladsredskab er omfattet af. Dog skal det allerede i ansøgningen om byggetilladelse erklæres af ansøger, hvilke af bygningsreglementets tekniske forhold byggearbejdet er omfattet af, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 10, stk. 1. Kommunalbestyrelsen kan herefter forlange supplerende dokumentation til belysning af byggearbejdets karakter og omfang, såfremt det skønnes nødvendigt, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 10, stk. 2. Afklaringen om tekniske forhold kan med fordel også ske i en forhåndsdialog.
Såfremt det vurderes, at legepladsredskabet mv. også er omfattet af forhold i kapitel 5 om brand og/eller kapitel 15 om konstruktioner, skal legepladsredskabet herefter indplaceres i en brandklasse og/eller konstruktionsklasse. Bemærk, at legepladsredskaber godt kan være omfattet af kapitel 5 om brand uden af være omfattet af kapitel 15 om konstruktioner og omvendt.
Legepladsredskaber mv. kan som udgangspunkt indplaceres i brandklasse 3 eller 4, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 27 § 493. Årsagen til denne indplacering er, at der ikke forefindes præaccepterede løsninger for legepladsredskaber, hvilket er et krav for indplacering i brandklasse 1 og 2. Legepladsredskabet kan derfor byggesagsbehandles efter bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 28 - § 29 om byggesagsbehandling i brandklasse 2-4 indtil 31. december 2019. Da der i disse tilfælde vil ske byggesagsbehandling af brandforholdene, er der ikke behov for nærmere indplacering af byggeriet i brandklasse 3-4, ligesom der heller ikke er krav om brug af en tredjepartskontrollant for brandforholdene, da der ikke skal tilknyttes en certificeret brandrådgiver.
Legepladsredskaber mv. kan indplaceres i konstruktionsklasse 1-4, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 26, § 489. Såfremt legepladsredskabet mv. ikke indplaceres i konstruktionsklasse 1, kan det derfor byggesagsbehandles efter bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 24 - § 27 om byggesagsbehandling i konstruktionsklasse 2-4 indtil 31. december 2019. Da der i disse tilfælde vil ske byggesagsbehandling af konstruktionsforholdene, er der ikke behov for nærmere indplacering af byggeriet i konstruktionsklasse 2-4, ligesom der heller ikke er krav om brug af en tredjepartskontrollant for konstruktionsforholdene, da der ikke skal tilknyttes en certificeret statiker.
Bemærk, at indplacering i brand- og konstruktionsklasser er uafhængig af hinanden.
Byggesager, hvor der er meddelt ibrugtagningstilladelse til legepladsredskaber, er omfattet af stikprøvekontrollen, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 46, stk. 1. Bemærk dog, at der i en stikprøvekontrol, hvor legepladsredskabet er indplaceret i brandklasse 2-4 og/eller konstruktionsklasse 2-4, ikke skal påses legepladsredskabets overensstemmelse med kapitel 5 om brand og/eller kapitel 5 om konstruktioner, jf. bygningsreglementet 2018, kap. 1, § 46, stk. 3 og 4.”
Såfremt der sker genanvendelse af tidligere benyttede redskaber, skal disse (såfremt de flyttes) sagsbehandles på lige fod med de nye redskaber, da der i så fald er tale om en nyopførsel af legepladsen. Der skal således ske en konkret vurdering af, hvorvidt disse opfylder de krav, bestemmelserne tilsigter at varetage.
Det fremgår af bygningsreglementet 2018, kap. 16, § 358, at projektering, udførelse, drift og vedligehold af legepladsredskaber og -underlag, motionsredskaber i det fri, skateboardbaner og lignende, der er offentligt tilgængelige, skal ske, så der opnås tilfredsstillende sikkerhed mod personskader.
Standarderne der henvises til i bygningsreglementet 2018, kap. 16 om legepladser mv. angiver de specifikationer, som skal opfyldes, for i videst muligt omfang at beskytte mod den risiko, der kan være forbundet med, at personer benytter legepladser, legepladsredskaber mv. For legepladsredskaber mv. kan risici for eksempel være snorefælder, hovedklemsfælder, huller samt manglende stabilitet og faldunderlag.
Bygningsreglementet 2018, kap. 16, §358, beskriver det overordnede sikkerhedsniveau for legepladsredskaber og -underlag, motionsredskaber i det fri, skateboardbaner og lignende, samt de generelle sikkerhedskrav for legepladsredskaber mv.
§ 359, til § 364 beskriver standarder med specifikke sikkerhedskrav for forskellige typer legepladsredskaber mv.
Hvis der i et område opstilles flere typer legepladsredskaber mv. vil de krav, som er mest skærpende være gældende.
Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN) har desuden udarbejdet en række tekniske rapporter, der kan benyttes som supplement til EN 1176 serien (legepladsredskaber- og underlag) samt som vejledning i indretning og risikovurdering af placering af legepladser, og tilgængelige legepladser for børn med funktionsnedsættelse:
DS/CEN/TR 16879:2016 Placering af legeplads- og andre fritidsfaciliteter – Rådgivning om metoder til placering og adskillelse
DS/CEN/TR 16467:2013 Legepladsudstyr tilgængeligt for alle børn
DS/CEN/TR 16598:2014 Samling af rationaler for EN 1176 – Krav
DS/CEN/TR 16396:2012 Legepladsredskaber til børn – Svar på forespørgsler om fortolkning af EN 1176:2008-serien
Standarden findes på dansk i Dansk Standards webshop.ds.dk
Standarden findes på dansk i Dansk Standards webshop.ds.dk
Standarden findes på dansk i Dansk Standards webshop.ds.dk
https://webshop.ds.dk/da-dk/standard/ds-cen-tr-163962012
Standarden findes på dansk i Dansk Standards webshop.ds.dk
Det fremgår af bygningsreglementet 2018, kap. 16, § 365, at det for legepladsredskaber, motionsredskaber i det fri, skateboardbaner og lignende, der ikke er omfattet af § 359, stk. 1, nr. 2, til § 364, på anden vis skal dokumenteres, at der opnås et sikkerhedsniveau, som svarer til det der er beskrevet i § 358 og § 359, stk. 1, nr. 1.
Ovenstående gælder for f.eks. byggelegepladser, frit tilgængeligt multisportsudstyr og parkourredskaber.
For frit tilgængeligt multisportsudstyr til f.eks. badminton, basket, fodbold, håndbold, hockey, bordtennis, volley mv., henvises der til EN 15312 + A1:2010 Frit tilgængeligt multisportsudstyr – krav, herunder sikkerhedskrav, og prøvningsmetoder.
For parkourredskaber henvises der til EN 16899:2016 Sports- og fritidsudstyr – parkourredskaber – sikkerhedskrav og prøvningsmetoder.
Standarden findes på dansk i Dansk Standards webshop.ds.dk
Anvendelsesområde
Standarden findes på dansk i Dansk Standards webshop.ds.dk
Det fremgår af bygningsreglementet 2018, kap. 16, § 367, at drift, kontrol og vedligehold af legepladser, legepladsredskaber o.lign. skal ske, så de til enhver tid overholder de relevante bestemmelser i §§ 358-365.
Det påhviler den til enhver tid værende ejer at vedligeholde og reparere sine legepladser, herunder legepladsredskaber o.lign., så de til en hver tid opfylder bygningsreglementet og at der dermed er en tilfredsstillende sikkerhed mod personskader, jf. byggeloven § 17.
Ejeren bør foranledige, at der bliver udført en rutinemæssig visuel inspektion på dagligt eller ugentligt basis eller efter behov, samt en driftinspektion med et mellemrum på 1-3 måneder. Ejeren bør dernæst foranledige, at der bliver udført årlig hovedinspektion af en certificeret legepladsinspektør eller anden kompetent person. Der bør blandt andet testes for halsklem- hovedklem- og snorefælder i forbindelse med årlig hovedinspektion. Endelig bør stabilitet og underlag kontrolleres i forbindelse med både drifts og årlig hovedinspektion.
I forbindelse med vedligehold bør mekaniske dele som for eksempel bolte, beslag og skruer undersøges og efterspændes, dernæst bør beskadiget dele repareres eller udskiftes og bevægelige dele smøres efter behov. Opmærksomheden bør i øvrigt henledes på producentens anvisninger vedrørende drift, inspektion og vedligehold.