Swipe horisontalt for at se alle emner

Vejledning om administration af skorstensfejerordningen

Fold alle ind

Skorstensfejerordningen er reguleret i skorstensfejerbekendtgørelsen, (bekendtgørelse nr. 541 af 22/05/2017 og ændringsbekendtgørelse nr. 1245 af 17. oktober 2023 om brandværnsforanstaltninger for aftrækssystemer og fyringsanlæg). Skorstensfejerbekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i byggelovens § 15.

De faglige krav, som stilles til skorstensfejere, fremgår tillige af bekendtgørelsen, men behandles ikke i denne vejledning.

Vejledningen om administration af skorstensfejerordningen er senest revideret januar 2024.

Det fremgår af skorstensfejerbekendtgørelsens § 1, stk. 1, at ”kommunalbestyrelsen skal sørge for, at lovpligtigt skorstensfejerarbejde tilbydes kommunens borgere.”

Kommunen kan for eksempel på sin hjemmeside angive kontaktoplysninger på en eller flere skorstensfejere, som vil påtage sig skorstensfejerarbejde i kommunen. I givet fald kontakter borgeren selv den pågældende skorstensfejer, og indgår aftale om regelmæssig fejning og betaler skorstensfejeren direkte.

Kommunen kan også indgå en aftale med en eller flere skorstensfejere om, at de udfører skorstensfejerarbejde i kommunen.

 

Borgerne har frit valg i forhold til, hvilken skorstensfejer, de vil benytte. Der er ikke efter bekendtgørelsen krav om, at kommunens borgere skal anvende den skorstensfejer, som kommunen har sørget for, eller at skorstensfejeren skal have et samarbejde med kommunen for at udføre lovpligtig skorstensfejning i den pågældende kommune.

Kommunalbestyrelsen er bygningsmyndighed i medfør af byggelovens § 16 C . Kommunalbestyrelsen har pligt til at søge et ulovligt forhold lovliggjort, når kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på forholdet, og forholdet ikke er af ganske underordnet betydning.

Det fremgår af byggelovens § 17, stk. 1, at det er bygningsejeren, der er ansvarlig for, at dennes bygning er i lovlig stand. Eksisterer der et ulovligt forhold, påhviler det således bygningsejeren at berigtige det ulovlige forhold.

Det er således bygningsejerens ansvar, at reglerne i skorstensfejerbekendtgørelsen, herunder bestemmelserne om fejningsterminer, overholdes, uanset om bygningsejeren benytter en skorstensfejer, som kommunen har sørget for, eller om bygningsejeren vælger at indgå aftale med en anden skorstensfejer..

Kommunen kan vælge at betale skorstensfejeren for udført arbejde og kan i den forbindelse også opkræve et gebyr for fejning, sådan at kommunen betaler skorstensfejeren på vegne af de bygningsejere, som benytter den pågældende skorstensfejer og får udgiften dækket ind via gebyret. Hvis kommunen vælger denne fremgangsmåde, bør kommunen orientere herom på sin hjemmeside.

Kommunalbestyrelsen fastsætter beregningsmåden for gebyrerne, gebyrstørrelsen og forfaldstid.  Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at gebyret opkræves sammen med ejendomsbidraget, jf. § 23, stk. 1.

Såfremt der er betalt for skorstensfejerarbejde, som ikke udføres som aftalt, og der i den forbindelse opstår krav på tilbagebetaling, kan bygningsejer rette kravet mod den, der er betalt til. Det kan være kommunalbestyrelsen, hvis der er opkrævet gebyr, og skorstensfejeren, hvis der er betalt direkte til skorstensfejeren.