Swipe horisontalt for at se alle emner

Spørgsmål og svar om certificeringsordningen

Fold alle ud

Formålet med den årlige kontrol er, at certificeringsorganet vurderer, om den certificerede har virket tilfredsstillende, jf. BR18, kapitel 32-34 med tilhørende bilag og vejledninger, på det konkrete projekt. Ved certificeringsorganets bedømmelse er det den certificeredes virke, og ikke projektet, der bedømmes.  

Certificerede rådgivere, der er certificeret til klasse 2-4 samt tredjepartskontrol, skal have deres virke kontrolleret hvert år. Intervallet for den årlige kontrol regnes fra datoen for den seneste påbegyndte kontrol. 

Som følge heraf skal den certificerede hver 12. måned indsende en oversigt til certificeringsorganet over samtlige projekter i klasse 2-4, som vedkommende har virket i som certificeret, og hvortil der er meldt byggetilladelse. Oversigten skal indeholde oplysninger som angivet nedenfor:

Krav, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 29, stk. 1, nr. 1-6 Vejledning til krav

1) Hvilket virke, den certificerede statiker eller brandrådgiver har haft.

 

Den certificerede kan varetage sit virke i en af følgende funktioner: 

  • Udarbejdende
  • Kontrollerende
  • Tredjepartskontrollant

Den certificerede kan redegøre for sit virke ved beskrivelse af: 

  • Hvilke dele, den certificerede selv har udarbejdet eller kontrolleret
  • Hvilke dele, den certificerede har fået assistance til eller har uddelegeret til andre udarbejdende eller kontrollerende, og herunder hvilket niveau af kontrol, den certificerede har udført i den forbindelse.

Såfremt projektet er færdigmeldt, kan der alene henvises til redegørelsen i sluterklæringen.

For projekter, som ikke er færdigmeldt, kan der alene henvises til redegørelsen i starterklæringen.

Såfremt der under projektet er skiftet certificeret, skal der desuden også redegøres for hvilke dele, der er overdraget fra den tidligere certificerede.

2) I hvilken klasse projektet er indplaceret.

Det angives i hvilken klasse byggeprojektet er indplaceret, jf. BR18, kapitel 26 og 27.

Bygningsejer kan vælge en højere klasse end projektet er indplaceret i, jf. BR18, kapitel 26 og 27. Dette kan f.eks. skyldes et ønske om øget fleksibilitet i projektet.

Såfremt der ikke er overensstemmelse mellem den klasse projektet er indplaceret i, jf. BR18, kapitel 26 og 27, og den valgte klasse for projektet, bør dette angives som årsagen hertil.

3) Hvilken kommune, der har udstedt byggetilladelse til projektet.

Det angives hvilken kommune, der har udstedt byggetilladelse til projekterne. 

Igangværende projekter, der endnu ikke har fået udstedt en byggetilladelse, bør ikke angives. 

4) Byggesagen, som gør, at denne kan identificeres entydigt.

Der skal angives en entydig identifikation af byggesagen.

Dette kan være i form af en: 

  • Matrikelbetegnelse
  • Adgangsadresse
  • Ejendomsnummer og etageangivelse
  • Byggesagens journalnummer.
5) Dato for udstedt byggetilladelse. For hvert projekt, der har fået udstedt en byggetilladelse, angives udstedelsesdatoen for byggetilladelsen.
6) Dato for sluterklæringer, såfremt en sådan er indsendt til kommunen.

For hvert projekt, hvor der er indsendt en sluterklæring, angives underskriftsdatoen for sluterklæringen. 

Såfremt den certificerede i løbet af projektet er udskiftet, fremsendes tillige oplysninger om overdragelsesdato.

Kontrollen foretages på baggrund af minimum ét af certificeringsorganet udvalgt projekt, som den certificerede har virket på, uafhængigt af hvilken klasse projektet er indplaceret i. 

Certificeringsorganet udtager projekter, hvor der foreligger en underskrevet sluterklæring, på baggrund af den oversigt over projekter, som den certificerede har sendt til certificeringsorganet det seneste år, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 29, stk. 1.  Såfremt den certificerede ikke har indsendt oversigten over projekter til certificeringsorganet, kan certificeringsorganet, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 30, stk. 1 påse, at betingelserne for certificeringen fortsat er til stede. Hvis den certificerede det pågældende år ikke har virket på nogen projekter som certificeret, kan certificeringsorganet undlade at udføre kontrol af den certificeredes virke det pågældende år.

Når certificeringsorganet har udvalgt et eller flere projekter, skal dette meddeles skriftligt til den certificerede, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 30, stk. 2. Den certificerede skal herefter inden for en frist på fire uger fremsende den ønskede dokumentation. Såfremt den certificerede ikke umiddelbart har adgang til det udvalgte projekts dokumentation, kan den certificerede evt. via bygningsmyndigheden fremskaffe den ønskede dokumentation.

Bedømmelsen skal foretages af mindst én faglig bedømmer, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 8, stk. 3. 

Bedømmelsen omfatter som minimum:

Emne Indhold Niveau for virke
En kontrol af start- og sluterklæringen for at bedømme, om start- og sluterklæringen opfylder sit formål a. Redegørelse for den certificeredes virke med henblik på at bedømme om vedkommende har virket som anført i beskrivelsen af virket. Stort 
b. Overensstemmelse mellem start- og sluterklæring for så vidt angår indplacering i konstruktionsklasse(r)/brandklase(r). Stort 
c. Om de valgte konstruktionsklasser/brandklasser er korrekte, og at dokumentation herfor er retvisende. Meget stort
En kontrol af, om dokumentation for de statiske forhold/brandforhold udgør et samlet hele og kan anvendes til at godtgøre, at bygningsreglementets krav til bærende konstruktioner/brandforhold er overholdt. a. Om projektet er dokumenteret i sin helhed, jf. BR18, kapitel 28 og 29.   Stort
b. Om der er sammenhæng i dokumentationen for så vidt angår grænseflader for konstruktionsafsnit for de statiske forhold og strategidesign og driftsanvisninger for de brandtekniske forhold.  Stort
En kontrol af, om den certificerede har opfyldt minimumskravet til virket.  a. Omfang af de ydelser, som den certificerede selv har udarbejdet eller kontrolleret og om minimumskravet til virket er opfyldt.  Stort
b. Kontrol af oplistning af de opgaver, som den certificerede har uddelegeret, og af den certificeredes proces for kontrol heraf. Stort
c. Vurdering af de kompetencer for de personer, der udarbejder eller kontrollerer dokumentation i assistance eller uddelegering.   Tilfredsstillende
En kontrol af, om kontrolplanen er fyldestgørende. a. Udpegning af kritiske fokuspunkter, som er væsentlige for byggeriets sikkerhed. Meget stort 
b. Valg af kontroltyper og kontrolniveau, og at de er gennemført som planlagt. Stort 
c. Håndtering af eventuelle afvigelser og ændringer i projektet.  Stort

Eventuelle fejl og mangler i dokumenterne, som er ansøgerens virke uvedkommende, indgår ikke i bedømmelsen.

Beskrivelse af niveau for den certificeredes virke fremgår af tabellen nedenfor. 

Niveau for virke Beskrivelse
Meget stort Granskningen viser, at den certificerede med stor sikkerhed virker som certificeret, herunder kan udarbejde eller kontrollere dokumentationen, og at der kun er få fejl eller mangler i både virke og dokumentationen, hvor ingen er væsentlige for byggeriets sikkerhed. 
Stort Granskningen viser, at den certificerede med stor sikkerhed virker som certificeret, herunder kan udarbejde eller kontrollere dokumentationen, og at der kun er nogle fejl eller mangler i både virke og dokumentationen, hvor ingen er væsentlige for byggeriets sikkerhed.
Tilfredsstillende Granskningen viser, at den certificerede virker som certificeret, herunder kan udarbejde eller kontrollere dokumentationen, og at der er flere fejl eller mangler i både virke og dokumentationen, men hvor ingen er væsentlige for byggeriets sikkerhed. 

Certificeringsorganet skal på baggrund af bedømmelsen udarbejde en bedømmelsesrapport, der fremsendes til den certificerede, der er kontrolleret. Bedømmelsesrapporten skal tillige omfatte indsatsområder for den kontrollerede certificerede og som certificeringsorganet vurderer relevante på baggrund af den gennemførte kontrol. Indsatsområder kan f.eks. være områder, hvor den certificeredes virke er opfyldt, men hvor der er konstateret fejl eller mangler i enten dokumentationen eller virket - dog uden at disse er væsentlige for byggeriets sikkerhed.


Formålet med udpegning af indsatsområder på det konkrete projekt bidrager til at synliggøre for den certificerede, hvilke områder der kan forbedres, så det sikres, at den certificerede gennem en læringsproces ikke gentager de samme fejl eller mangler på efterfølgende projekter.

Såfremt bedømmelsen påviser væsentlig uoverensstemmelse mellem den certificeredes virke og BR18, kapitel 32-34, at dokumentationen for de statiske og/eller brandtekniske forhold er mangelfuld, eller at niveauet for virket, jf. tabellen ovenfor, ikke er opfyldt, vurderes det, at den certificeredes virke ikke er tilfredsstillende på det pågældende projekt. I sådanne tilfælde kan der foretages en udvidet kontrol. Karakter og omfang af en udvidet kontrol vil variere i hvert enkelt tilfælde alt efter, hvordan certificeringsorganet vurderer, at den kan tilrettelægges. Det vil således afhænge af hvilke uoverensstemmelser, der er tale om, og hvad det kræver at bedømme disse.

Formålet med en udvidet kontrol er at fastlægge omfanget og graden af de uoverensstemmelser, der vil ligge til grund for bedømmelsen, således at bedømmelsens resultat er sket på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.

Såfremt certificeringsorganet på baggrund af den årlige kontrol vurderer, at den certificerede statiker eller brandrådgiver ikke har virket i overensstemmelse med kravene til den certificeredes virke, jf. BR18, kapitel 32-34, kan certificeringsorganet fratage vedkommendes certificering, jf. certificeringsbekendtgørelsen § 38, stk. 2.

Såfremt certificeringsorganet bliver opmærksom på fejl eller mangler i et projekt, der påvirker personsikkerheden negativt, skal certificeringsorganet uden ugrundet ophold orientere kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune herom.