Swipe horisontalt for at se alle emner
Konstruktioner (§ 340 - § 357)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Vejledning om konstruktionsforhold for transportable konstruktioner
I Tabel 5 angives skala for vindstyrker over land.
Betegnelse | Vindhastighed i højden 10 m | Virkning |
Hård vind | 10,8 | Svært at slå paraply op. Store grene bliver sat i bevægelse. |
Stiv Kuling | 13,9 | Utryghed ved at gå. Store træer sættes i bevægelse. |
Hård Kuling | 17,2 | Vanskeligt at holde balancen i vindstødene. Kviste brækkes af. |
Stormende kuling | 20,8 | Fodgængere risikerer at blive blæst omkuld i vindstødene. Konstruktionsskader begynder at opstå. |
Storm | 24,5 | Træer rives op med rode. Konstruktionsskader almindelige. |
Stærk storm | 28,5 | Mange konstruktionsskader. |
Orkan | 32,7 | Meget omfattende skader på træer og bygninger. |
Tabel 5: Skala for vindstyrker over land, se SBI-Anvisning 158.
Konstruktionen kan certificeres efter lastklasser. I Tabel 6 ses valget af peak evakueringshastighed baseret på de tre nederste betegnelser i Tabel 5, årstidsfaktor og partialkoefficient for 5 lastklasser.
Lastklasse 1 dækker normal sikkerhed og last og lastklasse 2 dækker normal sikkerhed for en konstruktion opført i perioden maj til september. Anden sidste række i tabellen beskriver hvad beregningen af peakhastighedstrykket baseres på.
Peakhastighedstrykket afhænger desuden af det omkringliggende terræns ruhed. I Eurocoden inddeles terrænet i 4 terrænkategorier I-IV.
Ingen evakuering | Evakuring er nødvendig | ||||
1. Hel års |
2. Maj-sept. |
3. Orkan |
4. Stærk storm |
5. Storm |
|
Peak-evakueringshastighed, vp,evak [m/s]* | - | - | 32,7 | 28,5 | 24,5 |
Årstidsfaktor, c2season [-] | 1,0 | 0,8 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Partialkoefficient, yF [-] | 1,5 | 1,5 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Peakhastighedstryk qp baseres på | 50-års-vind | 50-års-vind | vp,evak | vp,evak | vp,evak |
Hyppighed for evakuering | - | - | Ca. 1 gang per 10 år | Ca. 1 gang per år | Flere gange per år |
Tabel 6: Lastklasser med tilhørende faktorer.
* er baseret på landbrugsland svarende til Terrænkategori II i EN 1991-1-4 og en højde på 10 m.
Hvis lastklasse 3-5 anvendes, vil overvågning af vindforhold via vejrudsigt og/eller vindmåler være nødvendig. Overvågningen kombineres med en evakueringsplan. Hvis vejrudsigten forudsiger en overskridelse af den tilladte vindstyrke, skal der foretages evakuering af teltet samt konstruktive tiltag for at sikre, at teltet ikke er til fare for dets omgivelser.
Eksempler på konstruktive tiltag
- Reduceret vindlast: åbning af teltets sider
- Øget styrke: tilføjelse af ekstra barduner samt forbedre forankring
Det skal i henhold til ovenstående punkter specificeres, hvem der har ansvaret for overvågning, evakuering og konstruktive tiltag. Tiltagene skal beskrives i detaljer.