Kommunalbestyrelsen skal foretages stikprøvekontrol i 10 pct. af alle byggesager, hvor kommunalbestyrelsen har meddelt ibrugtagningstilladelse efter BR18.
Undtaget fra stikprøvekontrol er dog følgende:
Enfamiliehuse
Dobbelthuse
Rækkehuse
Sommerhuse
Garager, carporte, udhuse, hønsehuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende
I byggesager i konstruktionsklasse 2-4 skal kommunalbestyrelsen ikke lave stikprøvekontrol af den statiske dokumentation. Det samme gælder for byggesager i brandklasse 2-4, hvor kommunalbestyrelsen ikke skal lave stikprøvekontrol af den brandtekniske dokumentation. Disse byggesager er dog i øvrigt ikke undtaget, og en byggesag kan derfor godt blive udtaget til stikprøvekontrol, selvom der har været tilknyttet en certificeret statiker eller brandrådgiver eller der er foretaget teknisk byggesagsbehandling af konstruktions- og brandforhold. I disse tilfælde skal kommunalbestyrelsen lave stikprøvekontrol af den dokumentation, der er indsendt for overholdelse af alle de øvrige tekniske kapitler.
Byggeret og helhedsvurdering samt de ubebyggede arealer er behandlet af kommunalbestyrelsen ved ansøgning om byggetilladelse, og dokumentationen for disse forhold er derfor som udgangspunkt heller ikke en del af stikprøvekontrollen, da det følger af § 46, stk. 1, 1. pkt., at det er dokumentationen, der indsendes ved færdigmelding, der skal foretages stikprøvekontrol af.
Der kan både foretages stikprøvekontrol i byggesager, der omhandler nyopførelse af et byggeri og i sager om ombygninger eller anvendelsesændringer. Kommunens egne byggesager kan ligeledes blive udtaget til kontrol. Det afgørende er, at der er tale om byggesager, hvortil kommunalbestyrelsen har meddelt ibrugtagningstilladelse.
Denne vejledning beskriver hvordan kontrol af dokumentation, som skal gennemføres af kommunerne, når en sag udtages til stikprøvekontrol, kan udføres, så der sikres et ensartet niveau og omfang på tværs af kommunerne samt beskriver de forvaltningsretlige rammer for udtagelse til stikprøvekontrol.
Bliver kommunalbestyrelsen opmærksom på forhold, der er i strid med anden lovgivning, skal kommunalbestyrelsen være opmærksom på en eventuel underretningspligt herefter.
Formålet med stikprøvekontrollen er at kontrollere, om det er dokumenteret, at bygningsreglementet er overholdt, og det er dette hensyn, der skal varetages, når kommunalbestyrelsen tilrettelægger stikprøvekontrollen. Sager må ikke udtages til stikprøvekontrol på baggrund af forhold, der i den kontekst er usaglige, f.eks. kommunalbestyrelsens eller privatpersoners økonomiske interesser.
Bestemmelsen fastlægger ikke en metode for udtagelse af sager til stikprøvekontrol, og det er derfor kommunalbestyrelsen selv, der beslutter, hvordan sagerne udtages. Det kan f.eks. ske ved at foretage stikprøvekontrol af hver 10. sag[1], hvortil der meddeles ibrugtagningstilladelse.
Udtagelse af en byggesag til stikprøvekontrol er ikke en afgørelse, der kan påklages, da det har karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed. Udtagelse af sager til stikprøvekontrol skal ikke desto mindre ske på baggrund af saglige hensyn. Hvis en person mener, at udtagelse ikke er sket på baggrund af saglige hensyn, kan vedkommende bede kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om udtagelsen til stikprøvekontrol, hvorefter afgørelsen vil kunne påklages.
Såfremt stikprøvekontrollen fører til en lovliggørelsessag, hvor kommunalbestyrelsen giver påbud om lovliggørelse, vil denne afgørelse kunne påklages. Læs mere i afsnittet om klage over kommunalbestyrelsens afgørelser.
Kontrol med dokumentationen ved stikprøvekontrol
Når en byggesag udtages til stikprøvekontrol er det den samlede tekniske dokumentation, der er indsendt ved færdigmelding, der skal kontrolleres.
Kommunalbestyrelsen tilrettelægger selv i hvert enkelt tilfælde af stikprøvekontrol, hvilke forhold det i lyset af det konkrete byggearbejdes nærmere karakter er relevant at påse.
Stikprøvekontrollen skal sikre, at bygningers tekniske forhold er tilstrækkeligt dokumenteret, og at bygninger er opført i overensstemmelse med gældende bygningsreglement, jf. § 40, stk. 2, nr. 3.
Under stikprøvekontrollen skal kommunen kontrollere overensstemmelsen med bygningsreglementet i forhold til de specifikke niveauer, som er fastsat på baggrund af bygningsreglementets funktionskrav, og i forhold til beskrivelser, forudsætninger, tegningsmateriale, prøvninger samt drift og vedligeholdelsesmanualer, i det omfang de er relevante for de enkelte bestemmelser.
Stikprøvekontrollen omfatter kun kontrol af beregninger, i det omfang, at der er mistanke om, at beregningerne er behæftede med fejl.
Hvor der i dokumentationen for det konkrete byggeri er henvist til, at kravene eftervises ved brug af en af vejledningerne til BR 18, kan disse vejledninger tillige lægges til grund for de niveauer, der eftervises.
Ved stikprøvekontrollen skal dokumentationen sammenholdes på tværs af fagområderne i bygningsreglementets kapitel 2-22, så det sikres, at der er overensstemmelse mellem dokumentationen og beregningsforudsætningerne for det færdige byggeri. Det kan f.eks. være kontrol af, at de værdier som indgår i energiberegningen er de samme, som benyttes i indeklimaberegningen.
Nedenstående liste angiver en række tekniske forhold, som afhængigt af byggearbejdets karakter kan indgå i stikprøvekontrollen. Listen er vejledende og ikke udtømmende.
Kapitel 2: Adgangsforhold
Adgangsforhold frem til bygningen
Bredder
Niveauforskelle
Trapper/ramper
Adgangsforhold ved bygningen
Niveauforskelle
Dørbredder
Fælles adgangsveje
Direkte og uhindret adgang
Bredder
Udligning af niveauforskelle
Trapper
Fri højde
Bredde
Stigning
Værn
Højder
Sikkerhed
Håndlister
Højder
Information: læselighed og forståelighed
Kapitel 3: Affaldssystemer
Den valgte løsning for affaldshåndtering
Sundhed
Støj- og lugtgener
Kildesortering
Energiforbrug
Brugervenlighed
Kapitel 4: Afløb
Valg af afløbsløsning også i relation til anden lovgivning
DS 432
Højvandslukker/pumper
Udskillere
Udluftning
Komplet drift- og vedligeholdelsesmanual
Kapitel 5: Brand for byggeri i brandklasse 1
Bygningens størrelse i relation til brandklassen
Afstandsforhold til andre bygninger, skel, vej
Brandmæssigt egnede materialer, konstruktioner og bygningsdele
Kapitel 6: Brugerbetjente anlæg
Adgangsareal og højde
Kapitel 7: Byggepladsen og udførelse af byggearbejder
Byggepladsens indretning
Byggepladsen i forhold til naboer
Kapitel 9: Bygningers indretning
Hvordan er boligen indrettet, størrelse og udformning
Køkkener
Wc-rum
Wc-rum i adgangsetage
Loftshøjder
Hemse
Indretning af offentligt tilgængelige bygninger
Handicap Wc
Teleslynge
Indretning af bygninger med arbejdspladser
Rumhøjder
Wc-rum
Handicap-wc
Spiserum
Indretning af normalklasserum
Areal
Placering i forhold til terræn
Indretning af hoteller
Antal handicapindrettede rum
Sikkerhed ved glaspartier, f.eks. ved niveauspring
Risikovurdering
Kapitel 10: Elevatorer
Elevatorkrav påkrævet ved 3 etager eller derover
Elevatorstols dimensioner
Funktionsafprøvning
Kapitel 11: Energiforbrug
Valg af dokumentationsmetode
Energiberegning
Forudsætninger
Værdier for de tekniske anlæg er i overensstemmelse med det udførte og med resultaterne af funktionsafprøvning
Dokumentation af tæthed
Indregning af tæthed for det trykprøvede areal
Bygningsopvarmning
Kapitel 12: Energiforsyningsanlæg
Aftrækssystemer
Komplet drift- og vedligeholdelsesmanual
Kapitel 13: Forureninger
Radonsikring
Dokumentation for at formaldehydafgivende materialer, der er omfattet af DS/EN 13986, opfylder klasse E1
Kapitel 14: Fugt
Beskrivelse af fugtsikring, herunder beskrivelse af sikring mod fugt fra indeklima, jord, grundvand, overfladevand og fugtskader fra byggefasen
Vådrumssikring
Kapitel 15: Konstruktioner for byggeri i konstruktionsklasse 1
Dokumentation af bærende konstruktioner
Kapitel 16: Legepladser mv.
DS/EN 1176 – serien
Motionsredskaber og andre legeredskaber mv. iht. relevante standarder
Kapitel 17: Lydforhold
Overholdelse af DS490 for boliger.
Fastlagte projekteringsværdier for andre bygninger end boliger
Luftlydsisolation
Trinlyd
Støj indendørs fra trafik
Støj fra tekniske installationer
Rumakustik
Kapitel 18: Lys og udsyn
Dagslys
Anvendt dokumentationsmetode
Korrektionsfaktorer ved dokumentation ved glasareal ift. gulvareal
Beregninger/simuleringer ved dokumentation ud fra den indvendige belysningstyrke fra dagslys
Udsyn, herunder evt. solafskærmnings indflydelse herpå
Belysning
DS/EN 12464-1
Dagslysstyring
Bevægelsesmeldere og zoneopdeling
Funktionsafprøvning
Kapitel 19: Termisk indeklima og installationer til varme- og køleanlæg
Dokumentation for bygningens termiske indeklima
Isolering af installationer i henhold til DS 452
Installationers overensstemmelse med DS 469
Sikring mod legionella
Målere på serverrum
Funktionsafprøvning
Komplet drift- og vedligeholdelsesmanual
Kapitel 21: Vand
(DS 439)
Vandmængde/vandstrøm
Vandtemperaturer
Sikring mod legionella
Sikkerhed for udsivning og udstrømning
Sikkerhed mod tilbagestrømning
Komplet drift- og vedligeholdelsesmanual
Kapitel 22: Ventilation
Ventilationskoncept
Overensstemmelse med DS 447, DS 428 og DS 452
Placering af luftindtag og afkast
Træk i opholdszonen
Energikrav
Målere på ventilationsanlæg
Ventilationsmængder
Funktionsafprøvning
Behovstyring
Overensstemmelse mellem det udførte ventilationsanlæg og forudsætninger i energibehovsberegningen
Komplet drift- og vedligeholdelsesmanual
Gebyr for stikprøvekontrol
Kommunalbestyrelsen kan ikke opkræve gebyr for stikprøvekontrollen. Udgifterne hertil skal indregnes i overheadomkostningerne til byggesagsbehandlingen. Læs mere om dette i Gebyrvejledningen.
Lovliggørelse på baggrund af stikprøvekontrol
Ved stikprøvekontrollen kan kommunalbestyrelsen blive opmærksom på ulovlige forhold i byggesagen, som fører til en lovliggørelsessag. Når kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på et ulovligt forhold, der ikke er af ganske underordnet betydning, skal kommunalbestyrelsen søge forholdet lovliggjort. Det sker ved, at kommunalbestyrelsen retter et påbud mod bygningsejeren om at udbedre det ulovlige forhold.
Et ulovligt forhold kan både bestå i en materiel mangel, altså at byggeriet ikke er opført i overensstemmelse med bygningsreglementet, eller en formel mangel, f.eks. at der ikke er ansøgt om dispensation, eller der mangler dokumentation for dele af byggearbejdet.
Læs mere om lovliggørelse af ulovligt byggeri her.
Der kan opkræves gebyr for behandling af en lovliggørelsessag, som er opstået på baggrund af en stikprøvekontrol, jf. BR18 § 39, stk. 1. Læs mere om dette i Gebyrvejledningen.
[1] Af de sager, hvor der er krav om stikprøvekontrol, dvs. enfamiliehuse, dobbelthuse, rækkehuse osv. indgår ikke.